Dansk Smörkage, min mormors recept....




Här kommer et mycket privat recept, den tilhörde min mormor♥
Jag har fått den av min mamma, och nu vil jag gärna dela den med er alla.

Den är inte svår, och den bliver ju så himla god.

Lag botten:

150 g mjöl
♥50 g smör
♥20 g gjär


Smula samman, och tilsätt 1-1,2 dl vispgrädd.
Halvften av degen kavlas, å läggas i en rund kakform med lös botten(24 diameter)

Lag vaniljsmörkrem:

♥125 g smör
♥125 g florsocker
♥1 tsk vaniljsocker

Röres ihop, smöres på botten.
Hold unnan lite, till resten av degen.

Lag macronmasse:

♥100 g florsocker
♥100 g malte mandler
♥½ äggvite

Röres ihop, smöres på toppen av vaniljsmörkremen.
Hold unnan lite av denna smeten med.

Strö på önskad mängd russiner och uppskåret sukat.

Resten av degen kavlas ut, til en avlängt bit.
Smör på resten av vaniljsmörkrem, macronsmet samt strö på russin & sukat.
Rulla ihop till en lång korv.
Skär i 3-4 cm tjocka bitar, som sättes på botten.

Hävas i 1 timme.

Tårtan gräddas i ½ timme, på ca 175 grader.

Decoreras med florsocker glasyr, & evt mandelfras.

Kommentarer
Postat av: Jorunn M. Larsen

Heia, Nyyydelig kake. En favoritt i mange mange år i familien. Prøv den.

2011-12-13 @ 14:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0