Surdegsbröd - godt, nyttig, billig och enkelt



Rune´s Surdegsgrund..♥


Jag har i många år bakat bröd och har önskat att göra surdegsbröd.
Men det har verkat svårt, så jag har inte försökt innan några månader sen.

Men det är inte svårt alls, men det tar lite tid så det måste planeras.

Jag skall skriva två inlägg om det här ämnet,
och i det här förste skall jag berätta hur man gör en surdegsgrund.
Det tar några dagar att göra, men själva jobbet tar endast några minuter varje dag.
Efter du har gjord grunden behöver du endast göra nåt med den en gång varje vecka,
eller när du skall baka.

När du gör rågsurdegsgrund så borde du använda ett rågmjöl som är fullkorn,
ekologiskt och stenmalet.
Alt detta för att det skall ha mäst möjlig jästkraft.
Jag använder et gammalt glas som det har varit majonäs i tidigare.

Så här gör du din egen surdegsgrund:

Dag 1, kväll
- 1 msk rågmjöl
- 2 msk ljummet vatten
Blandas i en burk med lock, och ställs i rumstemperatur (ungefär 22-25 grader)

Dag 2, kväll
Rist burken

Dag 3, kväll
Bland i 1 msk rågmjöl

Dag 4, morgon
Bland i 2 msk rågmjöl och 2 msk ljummet vatten

Dag 4, kväll
Bland i 2 msk rågmjöl och 2 msk ljummet vatten

Vänta tills det börjar bubbla i surdegsgrunden, och ställ den i kylskåpet.

Efter det här måste du en gång varje vecka "mata" surdegen. Det gör du så här:

Ta bort surdeg från burken tills det är ungefär en cm kvar i botten.
Bland i 2 msk rugmjöl och 2 msk ljummet vatten, och ställ direkt i kylen.

I nästa inlägg skall jag prata lite mer om att baka ett bröd från surdegsgrunden, och hur man skall planera det♥

Kommentarer
Postat av: Jorunn M. Larsen

Innteresant. Kjemmpeflott blogg.Venter på neste.

Jorunn.

2011-11-30 @ 17:26:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0