Vetebullar & Kanelbullar



Här kommer lite inspiration förr opretensiös hemmamys.
Varför inte baka till barnen kommer hem från skolan?
Tänk vad glada dom bliver...♥

Vanliga bullar lagar vi jämnt, har provat på masse olike grejer..♥
Men det här receptet är bäst i världen, förr oss♥

16 dl vetemjöl
2 pk törrgäst(förr söta degar)
1 msk kardemumma
3 dl smält margarin
1 nypa salt
Ljummet(40grader) vatten tills du har en smidig deg.

Bland det torra, tilsätt först smör så vatten.

Röra lätt, fina deger ska inte röras mycket.
Ingen elektrisk piskare här!!

Jäst i 40 min

Forma bollar till en stekplåt, jäsa i 30 min.

Kavla(eller klappa) andra halvparten av degen, pensla på smör, socker & kanel.
Var inte snål, goda bullar(och mat) kommer av rejält med goda råvaror, och et varmt hjärta...♥

Rulla sammen degen, skär längden i 3-4cm tjocka bitar, jäsa i 30 min.
Pensla på mer margarin, strö på pärlsocker & lite kanel.

Gräddas på 250g i 8 min.

Ha en trevlig kvell alla fina människor där ute...♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0